Van onderzoeksproject naar spin-off. Een onderneming op zich!

Van onderzoeksproject naar spin-off. Een onderneming op zich!

(Tekst – Roos Van Gasse)

Copyright foto @ David Jagersma

spin-off

In november 2017 werden het slotevent met aansluitende workshop van D-PAC , een project rond comparatief beoordelen, een groot succes. Het aantal gebruikers uit binnen- en buitenland was de laatste jaren al erg gegroeid. En toen het einde van het project naderde, kregen we telkens dezelfde vraag: “Wat als het project afloopt? Kunnen wij D-PAC dan nog gebruiken?” Een trigger voor ons om dat nader te gaan onderzoeken. Want wat is er mooier dan mensen die helemaal mee zijn met innovatie? We vinden het nog steeds zo’n leuke tool! En je kan er nog zo veel kanten mee op…

Van onderzoeksproject naar spin-off? Onze zoektocht gebundeld in vijf stappen.

Van onderzoeksproject naar spin-off? Onze zoektocht gebundeld in vijf stappen.

 

1. Marktverkenning
We volgden een traject onder begeleiding van imec om te verkennen of er voor D-PAC als bedrijf voldoende draagvlak is. Wij, dat zijn Maarten Goossens, Marije Lesterhuis en Roos Van Gasse. In zo’n marktverkenning wil je een antwoord formuleren op sleutelvragen. Wie is je klant? Waar loopt hij tegenaan? Welke meerwaarde kan je bieden? … Dat antwoord formuleer je aan de hand van gerichte gesprekken met mensen. [#Check. #Dat kunnen we!]

2. Investering zoeken
Zo’n marktverkenning is wel leuk. Je leert er veel over je marktsegment. En dat kan allemaal wel snor zitten, een bedrijf opstarten is niet niks. Heel belangrijk om na te denken welke kosten je gaat maken op kortere en langere termijn (bijvoorbeeld, een nieuwe tool bouwen). En natuurlijk ook over ‘hoe je die put gaat vullen’. Gelukkig zijn er aan Universiteit Antwerpen en bij imec wel wat mogelijkheden om de doorstart te maken. Een daar pitchten we een mooi bedrag bij elkaar! [#Alright! #Beetje bluffen]

3. Een businessplan opstellen
Een “wat zegt u?” Een businessplan. Een document dat duidelijk maakt wat je business is (of het nu een broodjeszaak is of een software bedrijf) en hoe je die business vorm gaat geven. En die ‘hoe’ kan je breed interpreteren. Die gaat zowel over de kosten die je moet maken en de inkomsten die je zal genereren als over de concrete taken die je zelf gaat uitvoeren. Bijvoorbeeld: contracten onderhandelen, marketing strategie bedenken, jaar- en kwartaalcijfers opmaken, … [#Out of our comfort zone…]

4. Onderhandelen met je werkgever
De afgelopen jaren hebben we heel erg gewerkt aan iets dat eigenlijk niet van ons is. Intellectual Property (IP) heet het beestje. Of het eigendomsrecht op bepaalde kennis. Dat ligt helemaal bij de instellingen die aan de basis lagen voor het D-PAC project (Universiteit Antwerpen, Universiteit Gent, imec). Zij willen ons wel een exclusieve licentie geven om deze kennis commercieel te gebruiken en D-PAC in de markt te zetten. Maar voor een deel van onze omzet. Onderhandelen dus over hoe groot dat deel is! [#New skills!]

5. Een technisch aangelegde partner vinden
Straffe kerel, de programmeur van imec die met ons meedraaide tijdens het onderzoeksproject. Van dat technisch stukje hebben we zelf écht geen kaas gegeten. Lastig voor een bedrijfje dat software wil ontwikkelen en verkopen. Daarom zoeken we nog iemand met technische kennis die mee wil met ons. Tegen betaling of door zich in te kopen.
[#Daar komen weer onderhandelingen van]

De term ‘spin-off’ is eigenlijk wel goed gekozen. Eens de bal aan het rollen gaat, blijft hij gaan, steeds sneller. Je gaat meer dan eens overkop, ziet meer dan eens niet meer waar je heen gaat en kan je af en toe wel eens stuurloos voelen en tegen wat muren knikkeren. Als je ooit de stap zou wagen, probeer in al dat geknikker dan toch zelf de richting te (blijven) bepalen. Wij hebben van dat hele proces in elk geval al superveel geleerd!

d-pac

1 Comment

Leave a Comment

Please be polite. We appreciate that.
Your email address will not be published and required fields are marked